8клас Урок № 15 Трудові ресурси. Економічно активне населення

- Що відноситься до трудових
ресурсів?
Трудові ресурси–
частина населення країни, що має необхідний для трудової
діяльності професійний і освітній рівень і відповідні фізичний розвиток
і стан здоров'я.
До трудових ресурсів належить населення у
працездатному віці: чоловіки від 16 до 59
років і жінки від 16 до (54)…до 60 років - після пенсійної реформи, (крім
інвалідів і пенсіонерів, що одержують пенсії на пільгових
умовах).
Трудові ресурси, їх кількість. Сьогодні Україна має європейські показники
загального віку виходу на пенсію (вищий він тільки у Норвегії — 67 р.), але не
слід забувати про те, що в країнах Європи набагато більшою є і тривалість життя
населення.
Люди працюють у різних галузях господарства — у
промисловості, сільському господарстві, на транспорті, у сфері послуг
(крамницях, ресторанах, школах, лікарнях, туристичних фірмах). Є армія,
поліція, наукові установи тощо. Кожна сфера діяльності є важливою для
суспільства. Трудові ресурси розподіляються за певними ознаками.
Пригадайте, де працюють Ваші рідні. Чи потрібна їм для
роботи спеціальна підготовка або освіта?
Якість трудових ресурсів. У
сучасному суспільстві вимоги до якості трудових ресурсів зростають. Деякі
країни здійснюють політику розвитку суспільства за рахунок безперервного
підвищення освітнього рівня працюючих. Перші позиції посідають Японія і
Сінгапур — дві найрозвинутіші країни Азії. Попри майже повну відсутність
природних ресурсів для власного економічного розвитку і вкрай обмежену
територію вони взяли курс на інтелектуальний розвиток населення
Наука вже стала безпосередньою продуктивною силою.
Найактивніше розвиваються держави, населення яких характеризується високою
освіченістю, рівнем культури, національною свідомістю і працездатністю .
Україна не є винятком. Держава почне розвиватися і
виходити з кризи лише тоді, коли постійно вдосконалюватиме систему освіти,
наближаючи її до вимог сьогодення. Тим більше, що Україна має багатий історичний
досвід. Високим був рівень освіченості українців за часів Київської Русі,
особливо в часи правління Ярослава Мудрого. Іноземні мандрівники, які
відвідували нашу державу в часи козацької доби, засвідчували високий рівень
освіти населення. В наш час набула поширення тенденція до підвищення рівня
освіти населення. Сьогодні повну вищу освіту в Україні має 12,9 % населення,
базову вищу — 0,7 % і неповну вищу — 17,5 %. 99,9 % населення країни вміють
читати і писати.
Рівень освіти населення підвищився як у містах, так і
в сільській місцевості. Однак якість трудових ресурсів не задовольняє високих
вимог сучасного виробництва. Ми продовжуємо відставати від розвинених країн
світу за їх якістю. Крім того, більш найбільш кваліфіковані громадяни часто не
знаходять роботу, гідну їх знань та вмінь і змушені шукати її за межами нашої
країни. Зазначимо, що більшість українських трудових мігрантів
конкурентоспроможні на світовому ринку праці.
Таблиця Проаналізуйте дані таблиці з мал. 184 та
зробіть висновки.
Мал. 184.
Країни-лідери за якістю підготовки фахівців за основними галузями освіти
Галузь підготовки
|
Країни-лідери
|
Юридична освіта
|
США, Велика
Британія, Австралія, Німеччина
|
Економічна освіта
|
Велика Британія,
США, Швейцарія, Німеччина
|
Технічна освіта
|
Німеччина,
Швеція, Гонконґ, Сінгапур, Китай
|
Природничі науки
|
Швеція, Австрія, Німеччина,
Нова Зеландія, Австралія
|
Медична освіта
|
Швейцарія,
Швеція, Ізраїль, Чехія, Німеччина, США
|
Гуманітарна
освіта
|
Франція, Велика
Британія, Італія, Іспанія
|
Сьогодні в державі необхідна відповідна до вимог часу освітня реформа, яка має відновити втрачений освітній статус нашої держави і нації.
Крім трудових ресурсів, виділяють економічно активне
населення — людей, які в даний час працюють у господарстві або активно шукають
роботу.
Україна має європейські показники загального віку
виходу на пенсію за умов нижчої тривалості життя населення.
Вимоги до якості трудових ресурсів дедалі
підвищуються. Рівень освіти населення України також підвищився, але якість
трудових ресурсів не задовольняє вимог сучасного виробництва і відстає від
якості трудових ресурсів розвинутих країн світу. Найбільш кваліфіковані
працівники, не знаходячи гідної роботи, покидають Україну.
«Економічно активне населення» – частина населення, яка виявляє трудову активність,
прагне працювати, бере участь у праці. До цієї групи входять, крім людей працездатного віку, особи у віці до 16 років і
працюючі пенсіонери, але не входять домогосподарки, безробітні, що не шукають
собі роботу.
Економічно активне населення. Для
суспільства передусім важливі не потенційні працівники, а ті, хто реально
працює. Не всі працездатні мають можливість чи бажання працювати. Тому, крім
трудових ресурсів виділяють ще й економічно активне населення — людей, які в
даний час працюють у господарстві або знаходяться в активному пошуку роботи.
Вони становлять близько 75 % усіх трудових ресурсів на Землі. У розвинутих
країнах частка економічно активного населення є вищою, ніж у країнах, що
розвиваються.
Економічно активне населення — це частина населення обох статей, яка пропонує
свою працю для виробництва товарів і надання різноманітних послуг.
Загальна кількість працездатного населення України в
1993 р. перевищила 29 млн осіб. Давайте порівняємо ці показники із більш новими
даними. Наприклад, за даними Державної служби статистики в І кварталі 2015 р.
кількість економічно активного населення України скоротилася на 15,4 % — до 18
001 тис. осіб, порівняно з аналогічним періодом 2014 р. (у 2013 р. — 21 840
тис. осіб). А рівень економічної активності населення у віці 15-70 рр. склав
62,0 %, що на 1,3 % менше, ніж в аналогічний період 2014 р.
Таким чином, зайнятість населення– це міра
залученості людей до трудової діяльності,
ступінь задоволення їхніх потреб у праці та забезпечення робочими місцями.
Таблиця
2
Основні проблеми
|
Шляхи подолання
|
Використання
трудових ресурсів.
|
1.
Зміна структури зайнятості: збільшувати частку зайнятих у сфері послуг і
промисловості; враховувати рівень освіти і професійну підготовку; збільшувати
частку зайнятих жінок (легка і харчова промисловість тощо).
2.
В аграрно-індустріальних областях збільшувати частку зайнятих у сфері
послуг.
3.
У промислових районах розвивати галузі для збільшення зайнятості жінок.
|
Подолання
безробіття.
|
1.
Збільшення робочих місць шляхом розвитку дрібного і середнього бізнесу.
2.Розвиток галузей сфери обслуговування.
3.
Перекваліфікація.
3. Розвиток
індивідуальних господарств.
|
Зміна несприятливої
структури трудових ресурсів.
|
1.
Демографічна політика, спрямована на підвищення народжуваності.
2.
Поліпшення медичного обслуговування.
3. Подолання
еміграційних потоків.
4. Перенавчати людей.
5.
Розвиток служби, що допомагає безробітним шукати роботу.
6. Гідна зарплата
|
Отже, безробітними є ті, хто може і
хоче працювати, активно займається пошуками
роботи, але не може влаштуватись через відсутність робочих місць чи недостатню
професійну підготовку. Офіційний рівень безробіття в країні становить
більше 4%.
З
чим пов'язаний високий рівень безробіття в Україні?
В умовах переходу до ринкової
економіки потрібен механізм раціонального
використання трудових ресурсів, зменшення частки безробітних, подолання
тенденції «старіння» трудових ресурсів, припинення бойових дій на сході України
(АТО).
Розглянемо особливості кожної з
названих проблем.
(Під
час розповіді учні заповняють таблицю «Шляхи подолання потреб зайнятості населення в Україні» в
зошитах).
Безробіття– соціальне явище, що охопило економіку країни і
пов'язане з формуванням ринкових відносин, а точніше, ринку
трудових ресурсів (ринку праці), а також
антитерористичними операціями на сході України.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Повторити
матеріал по темі «Населення країни».
-
Підготовитися
до контрольної роботи
ТЕСТУВАННЯ
Тестове
завдання активне
Завдання необхідно виконати
до 15 травня 17:00
Код доступу 580647
Комментариев нет:
Отправить комментарий